NRYF

Verktøyene man trenger for å bli den gode treneren

FAGKONFERANSEN: Hvordan lærer vi egentlig – og hvordan lærer vi ting videre? Hva er egentlig motivasjon, og er motivasjon annerledes om man er barn, ungdom eller voksen? Under årets Fagkonferanse vil professor og hjerneforsker Gerit Pfuhl gi deg verktøy som trengs for å bli den gode treneren.

Illustrasjon: Brian Penny/Pixabay
av
Rebecca Ballestad-Mender

Når NRYF inviterer til sin årlige Fagkonferanse for trenere 30. november – 1. desember, en konferanse som også er åpen for alle som bare ønsker å lære mer, så er Gerit Pfuhl en av foredragsholderne.
Hun er professor i kognitiv nevrovitenskap ved NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) og hjerneforsker der hun forsker på motivasjon, kognitiv innsats og rett og slett hvordan vi yter best. Gerit har et brennende ønske å ta med seg sine tilhørere på en reise inn i menneskehjernen for å forstå sammenhengene rundt det som gjør oss motivert - det som gjør at vi lærer og utvikler oss. Gerit har vinklingen til dette både som forsker og som idrettsutøver – hun har blant annet et VM-gull i sykkelorientering.

Mange kan ha en mening, få kan forklare hvorfor

Gerit Pfuhl

Hva er motivasjon?

Veldig enkelt forklart - motivasjon er drivkraften til å oppnå et mål.

-Jeg brenner for motivasjonsbiten, sier Gerit. – Men vi må skjønne hva forskjellige legger i motivasjon. Det er viktig å se det store bildet.

Det er det større bildet Gerit ta for seg under Fagkonferansen. Unge utøvere vil da være et av fokusområdene.
– Det er mange unge som har både talent og evner, men som faller av i puberteten. Idretten mister mange da. Hvordan kan vi jobbe for å starte den gnisten på nytt? En god trener skjønner at dette ikke er et valg, men at det handler om en tilpasning man må gjøre. Vi har også motivasjon på forskjellige nivåer - motivasjonen må gjøres til noe nært og konkret, i en tidsramme vi liker. Generelt er det slik at jo yngre barn, jo kortere tidsramme. Her kan det være snakk om dager, for ungdom noen måneder. Og voksne – de liker faktisk egentlig ikke mer enn omtrent 1 år!

-Den gode treneren tilpasser vanskelighetsgraden og setter tidshorisonten for den enkelte elev – setter realistiske mål. Da blir eleven motivert, sier Gerit Pfuhl. (Foto: NRYF)

Om det å lære

- De fleste er klar over at man må ta en ting av gangen, for det har noe med hvordan vi prosesserer ting. Vi må øve et moment til det sitter. Øver du 2-3 ting på én gang, da husker du det ikke neste gang. Og lærer man noe feil, så tar det lang tid å avlære, sier Gerit.

Akkurat dette har du kanskje tenkt på før?
Men Gerit vil gi deg noe mer:
-Under konferansen vil jeg forklare hvorfor det er slik – jeg vil gi «kjøtt på beinet» til både «hvorfor det er slik» og «hvorfor man må gjøre sånn». I Norge finnes det vel omtrent 5 millioner «fotballtrenere». Men det er jo ikke 5 millioner trenere, for de kan jo ikke forklare. Det er kanskje bare 10 som kan forklare, 10 som kan analysere «dette har fungert, dette har ikke fungert». Mange kan ha en mening, men få kan forklare hvorfor.

Det handler om noe dypere enn å skjønne: -Den gode treneren tilpasser vanskelighetsgraden og setter tidshorisonten for den enkelte elev – setter realistiske mål. Da blir eleven motivert. Det jeg ønsker å formidle under Fagkonferansen er en bevisstgjøring av dette, slik at man får en dypere forståelse enn bare å skjønne.

Du finner mer informasjon her

Relaterte artikler